Getuigenissen

Plaats hier je getuigenis : welk impact heeft het circulatieplan op je persoonlijke mobiliteit ?

5 thoughts on “Getuigenissen”

  1. Ik raak vanuit de Ham onmogelijk naar de twee scholen van onze kinderen, en de school van onze zoon (onderstraat) komt in voetgangersgebied te liggen.

    Ik zou dus, waar ik nu 25 minuten nodig heb om beide kinderen naar hun scholen te brengen, voortaan tot driemaal toe in de ochtendspits over de Dampoort moeten.

    Het schoolprobleem is totaal niet opgelost: de ene school weigert een overtal voor de zoon, de andere school is vanaf 1/9 een concentratieschool….Momenteel zijn we in onderhandeling met een school in Oostakker, om toch enigszins tegemoet te kunnen komen aan onze schoolkeuze.

    We hebben ons destijds in de wijk gevestigd met oog op een vlot vervoer naar beide scholen en naar onze werkplekken, wat nu dus verdwijnt…

  2. Persoonlijk heb ik het zeer zwaar met het feit dat wij verplicht worden om voor elke beweging die we maken langs de dampoort te gaan aanschuiven. 
    En voor ons persoonlijk zijn er dat wel wat. Ook al ben ik zelfstandige en werk ik hoofdzakelijk van thuis uit, toch zal ik bij het nieuwe plan quasi dagelijks meermaals, tijdens de spits, langs de dampoort moeten passeren.

    Om maar 1 voorbeeld te geven, onze dochter sport vrij intensief en traint bijna elke weekdag in Gentbrugge vlak na school om 17u(savaanstraat).
    Wij pikken haar op met de fiets op school om 16u en vervolgens nemen we thuis de wagen.
    Nu is Gentbrugge voor ons nog makkelijk te bereiken langs de lousbergskaai en de forelstraat, met het nieuwe plan worden wij dan verplicht om tijdens de avondspits te gaan aanschuiven aan de dampoort.
    Los van de extra stress en file-irritaties, zorgt dit er ook voor dat ze nooit tijdig de trainingen haalt.

  3. Het mobiliteitsplan voor de Ham is schrikken. Mobiliteit is hier enerzijds vrij letterlijk te nemen, want ik heb de proef op de som genomen en ik zal vier keer langer mobiel moeten zijn dan wat ik nu gewoon ben te doen. Anderzijds klinkt mobiel nu al ironisch, immobiel zal dichter bij de waarheid zitten. Deze morgen werd het nog bewezen: door één (1) ongeval op de R4 zat alle verkeer potdicht, langs alle kanten en langs alle toegangswegen. Het kostte mij 1u20 minuten om van Nazareth tot in centrum Gent te geraken. Enige tijd geleden kenden we een zelfde fenomeen, toen aan de Rabottorens brokstukken naar beneden kwamen tijdens een storm. Ook toen stond de hele ring helemaal stil en geblokkeerd door één voorval, tot in de vooravond. Ik wijs er even fijntjes op dat het diezelfde R4 en diezelfde ring is die nu naar voor geschoven wordt om alle omcirkelende bewegingen te maken en om van het ene stadsdeel naar het andere te kunnen rijden. Die tot nu toe dus nog veel minder in gebruik is dan straks, als het plan in werking gaat.

  4. Maar concreet: als ik richting Wondelgem en/of Muide moet (wat ik voor mijn zelfstandige activiteit regelmatig moet doen), kan ik nu vrij makkelijk via Ham links richting blauwe kraan rijden en daarna aansluiting maken richting Wondelgem. Na invoering van het plan moet ik de ring op in de andere richting, de hele lus rond de Dampoort maken, terugkeren in omgekeerde richting (om dan weer op ongeveer 30 van mijn startpunt te passeren) om alsnog richting blauwe kraan te kunnen. Ik heb het al enkele keren gechronometreerd en dat kost mij in de spits en op zaterdagen meestal ongeveer 4x zoveel tijd (in concreto ongeveer 45 min per lusbeweging). Dat betekent dat ik per werkweek een 7,5-tal uur verlies. Een volledige werkdag per week dus. Wie zal mij die verloren tijd kunnen laten inhalen, laat staan vergoeden? Bovendien: ik leg dus ook 4 keer meer afstand af, heb dus 4 keer meer benzine-kosten. Een ambtenaar of werknemer krijgt op het einde van de maand zijn zelfde loon, hoelang hij ook onderweg is naar en van het werk. Als zelfstandige zie ik per week een volledige dag in werkuren en dus ook een volledige werkdag aan inkomsten in rook opgaan. Ik ben als eenmansbedrijf werkzaam in de culturele sector en in de uitgeverswereld. Beide sectoren die al enkele jaren zwaar onder druk staan, en waar de subsidies en de verloning drastisch teruggeschroefd zijn. Stad Gent gaat er prat op om starters, en jonge ondernemers te steunen en aan te moedigen met allerlei initiatieven. Anderzijds worden we zwaar beknot in onze bewegingsvrijheid en infrastructuur. En als kers op de taart worden we getrakteerd met extra veel   CO-uitstoot door het sterk verhoogde verkeer op de ring, hier pal naast onze woningen. 

  5. Hallo,

    Dagelijks fiets ik nu met mijn kinderen door de blekerij richting ham
    en dan richting Dampoort.
    (ik woon in de sleepstraat en mijn kinderen zitten op school in het Trappenhuis)

    Persoonlijk vind ik het laatste stukje Ham en het oversteekpunt aan
    Ham en Joremaaie levensgevaarlijk en ik had gehoopt dat daar iets ging
    aan gebeuren.

    Maar als ik het zo bekijk blijft dat dus allemaal krak hetzelfde?

    Groetjes,

    Lien

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *