De buurtbewoners zullen zeker verschillende alternatieven aandragen. Maar toch een voorzet : is er al aan gedacht alles bij het oude te laten en gewoon een bord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ aan het Stapelplein te plaatsen ? Indien nodig een paar gerichte controles of, als het uiteindelijk echt moet, de camera’s plaatsen die eerst aan de Joremaaie gingen komen. De nummerplaten van de bewoners zijn bij de bevoegde diensten bekend en bezoekers kunnen regulariseren met hetzelfde systeem dat voor de verkeersvrije zone is voorzien. Eenmaal de Dampoort heringericht zal dit een tijdelijke oplossing blijken …..
Wat het circulatieplan betreft ben ik voorstander van een gefaseerde roll-out.
Zolang de randvoorwaarden niet kloppen, neigt het naar pesterij.
Er is bvb. geen enkele reden waarom je de brug tussen hagelandkaai en schoolkaai zou knippen wanneer de dampoort nog niet op punt staat.
Die route wordt enkel gebruikt door locals om de dampoort en de ring te vermijden.
Voor de parkeerdruk ben ik een zeer groot voorstander van een door de lokale overheid gefaciliteerde shared-parking oplossing.
Er zijn heel veel privé-parkeerplaatsen in onze straat (milliken, de centrale, …), die een zeer groot gedeelte van de tijd gewoon niet benut worden. En dit vnl. op momenten dat er verhoogde vraag is naar parkeerplaatsen, ‘s avonds en in het weekend.
Als de lokale overheid nu eens mee zou instaan voor het herorganiseren van die parkeerplaatsen zodat ze ook publiekelijk kunnen gebruikt worden, dan heb je al een groot stuk van het probleem opgelost.
En het is een win-win-win, bedrijf heeft extra inkomsten, de stad ook en de buurt wordt er beter van.
Tot slot een eenvoudige vergelijking: Wie een restaurant van 100 man wil uitbaten, maar nu nog maar slechts 30 zitplaatsen heeft, kan best niet 100 mensen laten reserveren. Misschien beter eerst verder bouwen aan zijn restaurant, en dan de klanten binnenlaten…